Kul att veta om djur och leksaker!

Saturday, August 04, 2007

Nalle åker modelljärnväg

Leksakståg för gosedjur

När jag var barn gjorde jag ett litet hus av skokartonger åt mina små teddybjörnar. Det inreddes med dockskåpsmöbler från lundby och belysning från clas ohlson.


Nallarna var av den minsta sorten ca 10 cm med ledade armar och ben samt huvud som gick att vrida. Den sorten finns fortfarande att få tag i.

Jag hade en julafton 1959 fått ett leksakståg av min farbror Osvald Englund (eg min mammas farbror), bryggmästare på Östersunds Ångbryggeri, sedermera TILL-bryggerierna.

Tåget hade spårvidd 0, dvs dubbelt så brett som H0 vilket var den vanligast förekommande typen av märket Fleischmann eller Märklin.
Min äldre bror kallade det för plåt-tåget lite nedlåtande med tanke på det enkla utförandet jämfört med hans H0 med hög kvalitet och välliknande detaljer.

Jag tyckte det var idealiskt att man på mitt tåg kunde ta av taket på vagnarna och låta nallarna få åka nedcabbat på en tågresa runt vardagsrumsmattan.

Så småningom då jag fått lite mer skenor och växlar blev banan allt mer avancerad, böcker kom att bli till viadukter och broar.
En veritabel berg och dalbana anlades för mina nallar med pyloner av Nordisk familjebok och Brehms Djurens liv och vad som nu fanns i bokhyllan.

Tragiska olyckor inträffade ibland med tågsättet då det störtade ner i avgrunden, då skenorna gled isär, som var uppgillrade ovanpå staplar av Psalmboken, Bibeln och Min skattkammare.

Jag är ändå säker på att mina nallar hade roligt trots en del blåmärken.


Magnus

Djurtema

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home