Kul att veta om djur och leksaker!

Monday, October 30, 2006

Pussel med djurtema

Stressa av med ett pussel i jul!

Alla leksaker jag fått i julklapp var sedan länge uppackade och inga av dom var längre roliga att leka med.

Det var julen 1964, jag var elva år och lovet var snart slut. Mina föräldrar var upptagna av annat socialt umgänge, bara för vuxna. Jag, min äldre bror och yngre syster hade tråkigt.

Min mormor var ofta på besök hos oss under jularna.
Hon hade två passioner, nämligen patiens och pussel. Fick hon en stund över så satte hon sig ner och lade idioten. -Järnspikar, så förargligt, den gick nästan ut, se bara på den förbenade knekten som ligger i vägen. Svor på riktigt gjorde hon inte så att vi barn hörde det.

Vi frågade, vad ska vi göööra.

Det var då som min mormor tog fram stora julpusslet.


Julpusslet bestod av 2500 bitar och förställde ett landskap i vinterdräkt en solig dag nån gång förr i tiden; några bondgårdar i fjärran, frostiga träd samt en julkärve i förgrunden. Det var domherrar, talgoxar, blåmesar och andra småfåglar som åt på kärven.

De fina julmiddagarna var över och man fick äta i köket igen, så pusslet fick lagom plats på det stora matsalsbordet.
Här förflöt nu åtskilliga timmar med att sortera bitar i färg och mönster. Man började med att få ihop kanterna. Sedan var himlen svårast att lägga, alla bitar var nästan lika, men fåglarna var lätta. Efter några dagar och kvällar blev pusslet klart.

Det som jag senare funderat över var hur mormor, trots allt hushållsarbete som hon tyckte att hon gjorde bättre än någon annan, ändå fick tid att lägga pussel med oss barn.

På den tiden var det ett lugnare tempo. Det var nog viktigt, tyckte hon, att ta sig tid att göra något tillsammans med barnbarnen, umgås och ha trevligt. Disken fick då vänta till ett på natten.


På Djurtema hittar ni pussel med djurmotiv dock med färre bitar än mormors julpussel.


Magnus



0 Comments:

Post a Comment

<< Home